Tekort aan personeel in chemie en metaal
Metaalbedrijven kampen met 7000 moeilijk opvulbare vacatures. Volgens brancheorganisatie Metaalunie is er vanaf volgend jaar een permanent tekort van 2500 mensen. Ook de chemieindustrie kampt met een oplopend tekort aan vakmensen.
DE TELEGRAAF
Consortium komt met filebestrijdingsplan
Een consortium van samenwerkende bedrijven als TNO, TomTom, KPN,IBM en Siemens zegt de filelengte in de spits in de Randstad en Noord-Brabant binnen vier jaar terug te kunnen brengen tot maximaal vier kilometer, door sensoren in het wegdek aan te brengen. Zo kan betrouwbare reisinformatie snel aan automobilisten worden doorgegeven, zodat ze een optimale route kunnen nemen.Het consortium wil dat het kabinet een miljard euro reserveert in de plannen.
WALL STREET JOURNAL
'OPEC verhoogt oliequota'
De OPEC lijkt zijn productiequota te gaan verhogen, om in te spelen op de verwachte stijging van de vraag naar olie in de tweede helft van dit jaar. Iran is tegen een verhoging, terwijl de Arabische Golflanden juist voor zouden zijn. Volgens een OPEC-afgevaardigde zou als compromis kunnen worden besloten sommige landenquota te verhogen, en andere te verlagen, zodat het huidge productieniveau gehandhaafd blijft.
FINANCIAL TIMES
Airbus: CO2 emissiehandel lokt handelsoorlog uit
Tom Enders, de CEO van Airbus, waarschuwt EU-klimaatcommissaris Hedegaard dat ze een handelsoorlog met China riskeert als ze de wetgeving doorzet die bepaalt dat luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Volgens Enders zal China vergeldingsmaatregelen treffen tegen de Europese luchtvaartindustrie.
VERDER IN HET NIEUWS
Mileunormen EU (De Telegraaf)
KLM-topman Peter Hartman denkt dat de invoering van een systeem van emissierechten in de Europese luchtvaart rampzalig zal uitpakken voor de KLM en andere Europese luchtvaartmaatschappijen. ,,Het verstoort de eerlijke concurrentie," aldus Hartman. Volgens de topman weigeren China en de VS toe te staan dat de maatregel aan hen wordt opgelegd en gaan de Russen de kosten doorberekenen in hogere overvliegkosten. Daardoor zouden in de Europese luchtvaart 450.000 banen verloren gaan.
Rotterdam bezorgd (FD)
De Rotterdamse haven is bang dat de Duitse regering de Noord-Duitse havens bevoordeelt boven Rotterdam en Antwerpen. Havendirecteur Hans Smit is teleurgestel dat de Duitse regering wel geld beschikbaar stelt voor een goederenspoorlijn naar de nieuwe containerhaven in Wilhelmshaven, terwijl de Duitse verbinding van de Betuwelijn steeds vertraging oploopt. Ook weigert de Duitse regering voorlopig om haar aandeel van 30 procent in de belangrijke binnenhaven van Duisburg te verkopen aan Rotterdam, omdat de Noord-Duitse zeehavens dit niet willen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl